Doctrinal monotheistic modeling of religion: the impact of the political aspect on Islamic sources and books

Authors

  • Asst.Prof.Dr.Asaad kadhim Shabeeb University of Kufa/ College of Political Science

DOI:

https://doi.org/10.30907/jcopolicy.vi63.624

Keywords:

Islamic sects, exclusion and the language of hate, religious and intellectual tolerance, Islamic authority and books

Abstract

There are Islamic sources and books that deal with the different doctrinal and differential framework of the Islamic religion with a monistic approach, describing them with embarrassing jurisprudential titles such as: excommunication and expiation, and epithets that carry the characteristics of hatred and rejection, in addition to removing them from the sect and religion, and the reason for that is that the doctrine (A) or (b) considers itself the doctrine that represents only the Islamic religion, and other doctrines are misguided and disbelieving. the reasons behind this - besides the attempt to establish doctrinal and fiqih rooting in claiming truth and escaping from within the foundational differential doctrinal system – is the political aspect which has had and is still a great influence on the rise of the trend of modeling In the Arab and Islamic world since the inception of sects; where the political authority and circles supporting them have become sectarian biased. The authority believes that it provides it with advocacy in the face of its opponents from other sects, and that this authority provides support to advocates of doctrines and their theorists, which provided an exclusive doctrinal environment consisting of hundreds of sources. Those sources and books within the framework of the Islamic system are the research attempt to diagnose the disease of sectarianism resulting from the monolithic reading of the Islamic religion, and treat it because of its great negative impact on citizenship and peaceful civil coexistence between the people of the same country, and between countries as well, especially since the feature of diversity is prominent in Arab Islamic societies. So, doctrines and teams must re-read each other in a way that provide a permanent climate of coexistence unaffected by the concerned political aspects.

 

References

قائمة المصادر:

القران الكريم

الغزالي. 2009. المنقذ من الظلال. بيروت: دار ومكتبة الهلال.

---. 1961. فيصل التفرقة بين الاسلام والزندقة. القاهرة: دار احياء الكتب العربية.

---. 1385ه. الفرق الباطنية. القاهرة: دار الكتب الحديثة.

المسعودي.1981. التنبيه والإشراف. بيروت: دار ومكتبة الهلال.

المودودي. منهج الانقلاب الاسلامي. دار الفكر.

الاشعري. مقالات الاسلامين واختلاف المصلين. بيروت: دار فرانز شتايز.

البغدادي، الخطيب. (د.ت). شرف أصحاب الحديث. دمشق: دار الكتب الظاهرية.

البغدادي، الخطيب. 1948.الفرق بين الفرق. مصر.

البغدادي، الخطيب. 1992. اصول الدين. بيروت: دار المشرق.

الرازي، ابي حاتم احمد حمدان. كتاب الزينة. بغداد: دار واسط للنشر.

الدومي، احمد عبد الجواد .1380ه. احمد بن حنبل بين محنة الدين ومحنة الدنيا. القاهرة: الملكية التجارية الكبرى.

حيدر، اسد. 2014. الامام الصادق والمذاهب الاربعة، بيروت: دار التعارف للمطبوعات.

السعدي. 2014. ازمة الايديولوجيا السياسية. القاهرة: شركة الامل للطباعة والنشر.

حكيمي، رضا. 1990. بداية الفرق ونهاية الملوك. بيروت: دار الفردوس.

الخيون، رشيد .2008. المجتمع العراقي تاريخ التسامح والتكاره. بغداد ـــ اربيل: معهد الدراسات الاستراتيجية.

سلامة، موسى. 1959.حرية الفكر وابطالها في التاريخ. بيروت: دار العلم للملايين.

قطب، سيد. معالم في الطريق. (د.ن)، (د.ت).

العلوي، سعيد بنسعيد.2010. الخطاب الاشعري مساهمة في دراسة العربي الاسلامي. بيروت: منتدى المعارف.

بدوي، عبد الرحمن. 2005. مذاهب الاسلامين. بيروت: دار العلم للملايين.

العروي، عبد الله. 2007. مفهوم الايدولوجيا. الدار البيضاء: المركز الثقافي العربي.

حاج محمد، محمد علي القاسم. 2010. جذور المأزق الاصولي. بيروت: دار الساقي.

ابو زهره، محمد. تاريخ المذاهب الاسلامية في السياسية والعقائد. القاهرة: دار الفكر العربي. (د.ت).

اركون، محمد ،2007. الفكر الاصولي واستحالة التأصيل نحو تاريخ اخر للفكر الاسلامي. ترجمة هاشم صالح. بيروت: دار الساقي.

شحرور، احمد .2008. تجفيف منابع الارهاب. دمشق: الاهالي للطباعة والنشر والتوزيع.

اليعقوبي، محمد بن احمد مسكه بن العتيق .2000. فتاوى ابن تيمية في الميزان. بيروت: مؤسسة فؤاد بعينو للتجليد.

الجابري. 1999. التراث واعدائه، بيروت: مركز دراسات الوحدة العربية.

---. 2004. العقل السياسي العربي محدداته وتجلياته. بيروت: مركز دراسات الوحدة العربية.

---. 2004. الدين والدولة وتطبيق الشريعة. بيروت: مركز دراسات الوحدة العربية.

عبد المنعم. نبيلة. 1968. نشأة الشيعة الامامية. بغداد: مطبعة الارشاد.

ابو زيد. نصر حامد. 2004. التجريد وتحريم التأويل بين المعرفة العلمية والخوف من التكفير. العراق-النجف: المركزالاسلامي للدراسات الاستراتيجية.

هاري .أ. ولفسون. 2009. فلسفة المتكلمين. ترجمة مصطفى لبيب عبد الغنى. القاهرة: المركز القومي للترجمة.

حلاق، وائل. 2007أ. تاريخ النظريات الفقهية في الاسلام مقدمة في اصول الفقه السني. ترجمة احمد موصللي. بيروت: دار المدار الإسلامي.

حلاق، وائل. 2007ب. نشأة الفقه الإسلامي وتطوره. ترجمة رياض ميلادي. مراجعة فهد بن عبد الرحمن الحمودي. بيروت: دار المدار الإسلامي.

جدعان. فهمي .2000. المحنة بحث في جدلية الديني والسياسي في الاسلام. بيروت: المؤسسة العربية للدراسات والنشر.

شبل، مالك .2006. "الاسلام والعقل معركة الافكار في العالم العربي." في هاشم صالح. معضلة الاصولية الاسلامية. بيروت: رابطة العقلانيين العرب ودار الطليعة.

الغرباوي. ماجد .2006. "التسامح ومنابع اللاتسامح مقاربات تمهيدية"، بحث في مجموعة مولفين التسامح ليس منه او هبه. بيروت: دار الهادي للطباعة والنشر.

سروش، عبد الكريم .2007. "المثقف الديني والتراث". في مجموعة باحثين الفكر الديني وتحديات الحداثة. ترجمة احمد القبانجي. النجف: دار الفكر الجديد. اللواتي، مشتاق بن موسى .2016. "الفرقة الناجية". مجلة نصوص معاصرة. بيروت: مركز الدراسات المعاصرة.

الديري، علي .2015. "داعش تجل للنصوص المتوحشة للاسلام السلجوقي". صحيفة العالم الجديد. 6 آب, 2015. http://aldairy.ws/1266.html

ثابت، عيد. "بغية المشتاق إلى فهم تطور عقيدة الأسلاف (المعتزلة وأصحاب الحديث)". http://www.aljabriabed.net/n19_13tabit.htm

List of references:

The Holy Quran

First: Arabic and translated books

Al-Ghazali, 2009. The Savior from the Shadows, presented and commented by Ali Bu Melhem, Beirut, Al-Hilal House and Library.

..., 1961, Faisal The Difference between Islam and Heresy, 1st Edition, Investigated by Suleiman Donia, Cairo, Dar Al-Kutub Al-Arabiya,

..., 1385 AH. The esoteric teams, 5th floor, Cairo, Modern Book House,

Al-Masoudi, 1981. Al-Narbah and Supervision, Beirut, Dar and Al-Hilal Library.

Al-Mawdudi, The Method of the Islamic Revolution, Dar Al-Fikr, (d. T).

Al-Ash’ari, Articles of Islam and the Differences of Worshipers, 3rd Edition, Beirut, Franz Steys House.

Al-Baghdadi, 1948. The difference between the teams, investigated by Muhammad Zaher bin Al-Hassan Al-Kouzi, Egypt, (d.n).

..., 1992. Mahsoul Al-Din, Edited by Albert Safri Nader, 3rd Edition, Beirut, Dar Al-Mashreq.

Al-Razi, Abi Hatem Ahmed Hamdan, Book of Decorations, investigated by Abdullah Salloum Al-Samarrai, Wasit Publishing House.

Al-Doumi, Ahmed Abdel-Gawad, 1380 AH. Ahmed bin Hanbal between the ordeal of religion and the ordeal of the world, 1st edition, Cairo, The Great Commercial Property.

Haider, Asad, 2014. Imam Al-Sadiq and the Four Schools of Thought, Volume 1, 3rd Edition, Beirut, Dar Al Ta'arif for Publications.

Al-Saadi, The Crisis of Political Ideology, 1st Edition, Cairo, Al-Amal Printing and Publishing Company, 2014.

Hakimi, Reda, 1990. The Beginning of Differences and the End of Kings, Documentation and Commentary by Shaker Al-Ibrahimi, 1st Edition, Beirut, Dar Al-Firdous.

Salama, Musa, 1959. Freedom of Thought and Its Heroes in History, 2nd Edition, Beirut, Dar Al-Ilm for Millions.

Sayed Qutb, Milestones on the Road (D.N), (D.T).

Al-Alawi, Said Bensaid, 2010. Al-Ash'ari Discourse, a contribution to the study of the Islamic Arab, 2nd Edition, Beirut, Al-Maaref Forum.

Badawi, Abdel Rahman, 2005. Doctrines of Islam, 2nd Edition, Beirut, Dar Al-Ilm for Millions.

Laroui, Abdullah, 2007. The concept of ideology, 7th edition, Casablanca, the Arab Cultural Center.

Muhammad Ali Al-Qasim Haj Muhammad, 2010. The Roots of the Fundamentalist Dilemma, Beirut, Dar Al-Saqi.

Abu Zahra, Muhammad, History of Islamic Doctrines in Politics and Creeds, Arab Thought House, (d. T.).

Arkoun, Muhammad, 2007. Fundamentalist thought and the impossibility of rooting towards another history of Islamic thought, translated by Hashem Salih, 3rd edition, Beirut, Dar Al-Saqi.

Shahrour, Ahmed, 2008. Drying the Sources of Terrorism, 1st Edition, Damascus, Al-Ahali for printing, publishing and distribution.

Malik Shebl, Islam and Reason, the Battle of Ideas in the Arab World, in the book The Dilemma of Islamic Fundamentalism, 1st Edition, Beirut, Dar Al-Tali`ah for Printing and Publishing and the Arab Rationalist House, 2006.

Muhammad bin Ahmed Miska bin Al-Ateeq Al-Yaqoubi, 2000. Ibn Taymiyyah’s Fatwas on Al-Mizan, 1st Edition, Beirut, Fouad Ainou Binding Institution.

Al-Jabri, 1999. Heritage and its Enemies, 2nd Edition, Beirut, Center for Arab Unity Studies.

..., 2004. The Arab Political Mind: Its Determinants and Manifestations, 5th Edition, Beirut, Center for Arab Unity Studies.

..., 2004. Religion, the State, and the Application of Sharia, 2nd Edition, Beirut, Center for Arab Unity Studies.

Abdel Moneim, Nabila, 1968, The Rise of the Imamate Shiites, Baghdad, Al-Irshad Press.

Abu Zaid, Nasr Hamid, 2004. Abstraction and the prohibition of interpretation between scientific knowledge and fear of atonement.

Harry A. Wolfson, 2009. The Philosophy of the Speakers, translated by Mustafa Labib Abdel Ghani, Volume 1, 2nd Edition, Cairo, National Center for Translation.

Hallaq, Wael, 2007. The emergence and development of Islamic jurisprudence, translated by Riyad Milady, revised by Fahd bin Abdul Rahman Al-Hamoudi, 1st edition, Beirut, Dar Al-Madar Al-Islami.

..., 2007. The History of Jurisprudential Theories in Islam Introduction to the Fundamentals of Sunni Jurisprudence, translated by Ahmed Moussalli, revised by Fahd bin Abdul Rahman Al-Hamoudi, 1st Edition, Beirut, Dar Al-Madar Al-Islami.

Second: Research and Studies:

Shebel, Malik, 2006. Islam and Reason: The Battle of Ideas in the Arab World, in Hashem Salih, The Dilemma of Islamic Fundamentalism, Beirut, The League of Arab Rationalists and Dar al-Tali`ah.

Gharbawy, Majid, 2006. Tolerance and the Sources of Intolerance, Preparatory Approaches, Research in the Mulvin Group, Tolerance is not from it or a gift, 1st Edition, Beirut, Dar Al-Hadi for Printing and Publishing.

Soroush, Abdel Karim, 2007. The Religious Intellectual and Heritage, in a group of researchers, Religious Thought and the Challenges of Modernity, translated by Ahmad Al-Qabbanji, Najaf, New Thought House.

Al-Lawati, Mushtaq bin Musa, 2016. The Surviving Band, Contemporary Texts Magazine, Beirut, Center for Contemporary Studies.

Third: The Internet:

Al-Diri, Ali, ISIS is a manifestation of the savage texts of Seljuk Islam, Al-Alam Al-Jadid newspaper 6/August/2015. http://al-aalem.com

Thabit, Eid, with the aim of longing to understand the development of the creed of the forefathers (the Mu'tazila and Ashab al-Hadith), http://www.aljabriabed.net

Downloads

Published

2022-06-01

How to Cite

Doctrinal monotheistic modeling of religion: the impact of the political aspect on Islamic sources and books. (2022). Political Sciences Journal, 63, 182-217. https://doi.org/10.30907/jcopolicy.vi63.624

Publication Dates

Similar Articles

1-10 of 45

You may also start an advanced similarity search for this article.