Post-Islamism and crisis of thinking in the state
DOI:
https://doi.org/10.30907/jcopolicy.vi67.709Keywords:
Post-Islamism, State, Democracy, SecularismAbstract
The research idea argues the necessity change of the contemporary Islamic political thought from old sample to the thinking about the reality of the state and democracy as a concept and practice, which the Islamic society is experiencing.
The idea of post-Islamism which was explained by researchers and experts in Islamic studies is considered a new transition to the re-thinking of the traditional Islamism theory, that focuses on the transition stage of theoretical thinking on the issues of the state and democratic system to the stage of direct dealing with authority, after many political Islam parties moved from the opposition to exercising or participating in power.
The theory of post-Islamism aims to, participate in formulating a political vision that frames the intellectual orientation of political Islam movements, and establishes the transition from preaching to participation and interaction in political life as well, providing a realistic vision for participation in political decision-making away from the preoccupations of Islamic revivalist movements that have focused on the identity crisis.
This research focused on discussing and analyzing three main topics: the first is the interest in the theoretical framework of what is post-Islamism. Secondly, it examines how the foundations on which democracy can be dealt with. The third examines the relationship between religion and the state from a perspective that attempts to transcend the model of extreme secularism.
References
الأفندي، عبد الوهاب. 2016. الإسلاموية في السودان: ما قبلها وما بعدها وما بينهما، في آصف بيات }وآخرون{، ما بعد الإسلاموية: الأوجه المتغيرة للإسلام السياسي، تحرير: أصف بيات، ترجمة: محمد العربي، بيروت: للنشر والترجمة والتوزيع.
البكيري، نبيل. 2018. ما بعد الإسلام السياسي، جدلية النظرية والواقع، المعرفة/ موقع الجزيرة، شوهد (12-11-2019).
https://www.aljazeera.net/knowledgegate/opinions/2018/4/30/%D9%85%D8%A7-%D8%A8%D8%B9%D8%AF-%D8%A7%D9%84%D8%A5%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85-%D8%A7%D9%84%D8%B3%D9%8A%D8%A7%D8%B3%D9%8A-%D8%AC%D8%AF%D9%84%D9%8A%D8%A9-%D8%A7%D9%84%D9%86%D8%B8%D8%B1%D9%8A%D8%A9- %D9%88%D8%A7%D9%84%D9%88%D8%A7%D9%82%D8%B9
الخرّاط، محمد. 2017. استدعاء الدين إلى المجال العام، ألباب، العدد 7، (خريف-2017).
السرباجي، المنجي. 2017. المواطن والمؤمن والإنسان: قراءة نقدية لمنزلة المواطنة في الإعلانات العربية والإسلامية لحقوق الإنسان، في: مجموعة مؤلفين: الإسلاميون وقضايا الدولة والمواطنة، ج1، بيروت: المركز العربي للأبحاث ودراسة السياسات.
السيد، رضوان. 2014. أزمنة التغيير: الدين والدولة والإسلام السياسي، أبو ظبي: هيئة أبو ظبي للسياحة والثقافة- دار الكتب الوطنية.
السيف، توفيق. 2013. نهاية عصر الحركة الإسلامية، جريدة الاقتصادية، 29 أكتوبر 2013، (العدد 7323)، أنظر http://www.aleqt.com/2013/10/29/article_796111.html
________. 2017. مكانة العامة في التفكير الديني: نقد الرؤية الفقهية التقليدية للسلطة والاجتماع السياسي، في: مجموعة مؤلفين: الإسلاميون وقضايا الدولة والمواطنة، ج1، بيروت: المركز العربي للأبحاث ودراسة السياسات.
الشرفي، عبد المجيد. 2013. لَبِنَات: في الثقافة والمجتمع، ج3، بيروت: دار المدار الإسلامي.
_______. 2014. مرجعيات الإسلام السياسي، لبنان-تونس-مصر: التنوير للطباعة والنشر والنشر والتوزيع.
العربي، محمد مسعد. 2018. "ما بعد الإسلاموية كمشروع: الماهية والحدود"، مؤمنون بلا حدود للدراسات والابحاث، 20 سبتمبر، 2018.
العناني، خليل.2019. إشكالات "ما بعد الإسلاموية"، صحيفة العربي الجديد، 6 مايو 2019.
الغنوشي، راشد. 2012. الديمقراطية وحقوق الإنسان في الإسلام، ط2، بيروت- الدوحة: الدار العربية للعلوم ناشرون-مركز الجزيرة للدراسات.
بلقزيز، عبدالإله. 2001. الإسلام والسياسة: دور الحركة الإسلامية في صوغ المجال السياسي، بيروت: الدار البيضاء، المركز الثقافي العربي.
_______. 2007. العرب والحداثة: دراسة في مقالات الحداثيين، بيروت: مركز دراسات الوحدة العربية.
_______. 2017. الدولة والدين في الاجتماع العربي الإسلامي، سلسة السياسة والدين(1)، ط2، بيروت: منتدى المعارف.
_______. 2018. الديني والدنيوي: نقد الوساطة والكهْنَتَة، نحو إسلاميات نقدية(1)، بيروت: منتدى المعارف.
بيات، آصف }وآخرون{. 2016. ما بعد الإسلاموية: الأوجه المتغيرة للإسلام السياسي، تحرير: أصف بيات، ترجمة: محمد العربي، بيروت: للنشر والترجمة والتوزيع.
_______. 2016. ما بعد الإسلاموية على نطاق واسع، في: آصف بيات }وآخرون{، ما بعد الإسلاموية: الأوجه المتغيرة للإسلام السياسي، تحرير: آصف بيات، ترجمة: محمد العربي، بيروت: للنشر والترجمة والتوزيع.
تيلر، تشارلس. 2013. لماذا نحتاج إلى تعريف جذري للعلمانية؟، في: يورغن هابرماس}وآخرون{، قوة الدين في المجال العام، ترجمة، فلاح رحيم، بغداد-بيروت: مركز دراسات فلسفة الدين-دار التنوير للطباعة والنشر.
جبرون، امحمد. 2013. "الإسلاميون في طور تحوّل: من الديمقراطية الأداتية إلى الديمقراطية الفسلفية (حالة حزب العدالة والتنمية المغربي)"، مجلة تبين، العدد 3، (المجلد الأول-شتاء 2013).
جعيط، هشام. 1984. الشخصية العربية الإسلامية والمصير العربي، ترجمة: المنجي الصيادي، بيروت: دار الطليعة.
حسن، نور هادي. 2016. السياسة ما بعد الإسلاموية في إندونيسيا، في آصف بيات }وآخرون{، ما بعد الإسلاموية: الأوجه المتغيرة للإسلام السياسي، تحرير: أصف بيات، ترجمة: محمد العربي، بيروت: للنشر والترجمة والتوزيع.
خرشي، زين الدين. 2017. المواطنة: المشروع المؤجل للأحزاب الإسلامية، في: مجموعة مؤلفين: الإسلاميون وقضايا الدولة والمواطنة، ج1، بيروت: المركز العربي للأبحاث ودراسة السياسات.
داغي، إحسان. 2016. ما بعد الإسلاموية على الطريقة التركية، في آصف بيات }وآخرون{، ما بعد الإسلاموية: الأوجه المتغيرة للإسلام السياسي، تحرير: أصف بيات، ترجمة: محمد العربي، بيروت: للنشر والترجمة والتوزيع.
روا، أوليفييه.2016. الإسلام والعلمانية، ترجمة: صالح الأشمر، بيروت: دار الساقي.
______. 1996. تجربة الإسلام السياسي، ترجمة: نصير مروّة، ط2، بيروت: دار الساقي.
______. 2003. عولمة الإسلام، ترجمة: لارا معلوف، بيروت: دار الساقي.
زمني، سامي. 2016. ما بعد الإسلاموية المغربية: اتجاه صاعد أم خرافة، في آصف بيات }وآخرون{، ما بعد الإسلاموية: الأوجه المتغيرة للإسلام السياسي، تحرير: أصف بيات، ترجمة: محمد العربي، بيروت: للنشر والترجمة والتوزيع.
عبد الرحمن، طه. 2013. رُوح الدين: من ضيق العَلْمانية إلى سَعَة الائتِمانية، ط3، بيروت: الدار البيضاء، المركز الثقافي العربي.
عبد اللطيف، كمال. 2013. ما بعد الثورات العربية: الإصلاح الديني والعلمانية، تبين، العدد 2، (شتاء-2013).
عزت، هبه رءوف. 2015. الخيال السياسي للإسلاميّين ما قبل الدولة وما بعدها، بيروت: الشبكة العربية للأبحاث والنشر.
عماد، عبد الغني.2013. الإسلاميون بين الثورة والدولة: إشكالية إنتاج النموذج وبناء الخطاب، بيروت: مركز دراسات الوحدة العربية.
غليون، برهان. 1990. الإسلام وأزمة علاقات السلطة والمجتمع، في: عبد الباقي الهرماسي }وآخرون{، الدين في المجتمع العربي، بيروت: مركز دراسات الوحدة العربية.
غوميز، لوز. 2018. "مابعد الإسلاموية" دروس من الثورات العربية، في: ما بعد الإسلام السياسي..مرحلة جديدة أم أوهام أيديولوجية. تحرير: محمد أبو رمان، عمان: مؤسسة فريدريش ايبرت.
مبروك، علي. 2017. مفهوم الشريعة بين تسيس الإسلام وتحريره، بيروت-المغرب: مؤمنون بلا حدود لدراسات والبحوث.
نوريس، بيبا و إنغلهارت، رونالد. 2018. مقدس وعلماني: الدين والسياسات في العالم، ترجمة: وجيه قانصو وأحمد مغربي، قطر: المركز العربي للأبحاث ودراسة السياسات.
هابرماس، يورغن. 2013. "السياسي": المعنى العقلاني لميراث اللاهوت السياسي المريب. في: يورغن هابرماس}وآخرون{، قوة الدين في المجال العام، ترجمة، فلاح رحيم، بغداد-بيروت: مركز دراسات فلسفة الدين-دار التنوير للطباعة والنشر.
ووتربوري، جون. 2000. امكانية التحرك نحو الليبرالية السياسية في الشرق الاوسط، في: ديمقراطية من دون ديمقراطيين: سياسيات الانفتاح في العالم العربي/ الإسلامي. بحوث الندوة الفكرية التي نظمها المعهد الايطالي، غسان سلامة (معداً)، ط2، بيروت: مركز دراسات الوحد العربية.
List of References:
Abdel Latif, Kamal. 2013. After the Arab Revolutions: Religious Reform and Secularism, Tabyan Magazine, Issue 2, (Winter-2013).
Abdel Rahman, Taha. 2013. The Spirit of Religion: From the Narrowness of Secularism to the Broadness of Credit. Beirut-Casablanca: Arab Cultural Center.
Al-Afandi, Abdul Wahab. 2016. Islamism in Sudan: What came before it, what came after it, and what is in between, in Asif Bayat {et al.}, After Islamism: The Changing Faces of Political Islam, edited by: Asif Bayat, translated by: Muhammad al-Arabi, Beirut: for publishing, translation and distribution.
Al-Anani, Khalil. 2019. Problems of “Post-Islamism,” Al-Araby Al-Jadeed newspaper, May 6, 2019.https://www.alaraby.co.uk/amp//opinion/2019/5/5/%D8%A5%D8%B4%D9% 83%D8%A7%
Al-Arabi, Muhammad Massad. 2018. “Post-Islamism as a project: essence and limits,” Believers Without Borders for Studies and Research, September 20, 2018.https://www.mominoun.com/articles/%D9%85%D8%A7-%D8%A8%D8%B9%D8%AF-%D8%A7%D9%84%D8%A5%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%D9%88%D9%8A%D8%A9-%D9%83%D9%85%D8%B4%D8%B1%D9%88%D8%B9-%D8%A7%D9%84%D9%85%D8%A7%D9%87%D9%8A%D8%A9-%D9%88%D8%A7%D9%84%D8%AD%D8%AF%D9%88%D8%AF-5126#_ftn1
Al-Bukairi, Nabil. 2018. "After political Islam, the dialectics of theory and reality". Knowledge/Al Jazeera website.
https://www.aljazeera.net/knowledgegate/opinions/2018/4/30/%D9%85%D8%A7-%D8%A8% D8%B9%D8%AF-%D8%A7%D9%84%D8%A5%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85-%D8%A7%D9%84%D8%B3%D9%8A%D8%A7%D8%B3%D9%8A-%D8%AC%D8%AF%D9%84%D9%8A%D8%A9-%D8%A7%D9%84%D9%86% D8%B8%D8%B1%D9%8A%D8%A9- %D9%88%D8%A7%D9%84%D9%88%D8%A7%D9%82%D8%B9 seen (12-11- 2019).
Al-Kharrat, Muhammad. 2017. Calling religion into the public sphere, Albab, No. 7, (Fall-2017).
Al-Saif, Tawfiq. 2013. "The End of the Era of the Islamic Movement". Al-Eqtisadiah newspaper, October 29, 2013, (Issue 7323), see http://www.aleqt.com/2013/10/29/article_796111.html.
___________. 2017. The place of the public in religious thinking: Criticism of the traditional jurisprudential vision of authority and political society, in: Collection of authors: Islamists and issues of the state and citizenship, vol. 1, Beirut: Arab Center for Research and Policy Studies.
Al-Sarbaji, Al-Munji. 2017. The Citizen, the Believer, and the Human Being: A Critical Reading of the Status of Citizenship in the Arab and Islamic Declarations of Human Rights, in: A Collection of Authors: Islamists and Issues of the State and Citizenship, Part 1, Beirut: Arab Center for Research and Policy Studies.
Al-Sayed, Radwan. 2014. Times of Change: Religion, State, and Political Islam. Abu Dhabi: Abu Dhabi Tourism and Culture Authority - National Book House.
Al-Sharafi, Abdel Majeed. 2013. Building blocks: in culture and society, vol. 3, Beirut: Dar Al-Madar Al-Islami.
___________. 2014. References of Political Islam, Lebanon-Tunisia-Egypt: Al-Tanweer Printing, Publishing, Publishing and Distribution.
Bayat, Asif {et al.}. 2016. Post-Islamism: The Changing Faces of Political Islam, Edited by: Asif Bayat, Translated by: Muhammad Al-Arabi, Beirut: for publishing, translation and distribution.
Belqziz, Abdul-Ilah. 2001. Islam and Politics: The Role of the Islamic Movement in Shaping the Political Field, Beirut-Casablanca: Arab Cultural Center.
___________. 2007. Arabs and Modernity: A Study of the Modernists’ Articles, Beirut: Center for Arab Unity Studies.
___________ 2017. State and Religion in the Arab-Islamic Society, Politics and Religion Series (1), 2nd edition, Beirut: Al-Maaref Forum.
___________. 2016. Post-Islamism on a Broad Scale, in: Asif Bayat {et al.}, Post-Islamism: The Changing Faces of Political Islam, edited by: Asif Bayat, translated by: Muhammad al-Arabi. Beirut: for publishing, translation and distribution.
___________. 2018. The Religious and the Worldly: Criticism of Mediation and Priesthood, Towards Critical Islamism (1). Beirut: Al-Ma’arif Forum.
Daghi, Ihsan. 2016. Post-Islamism in the Turkish Style, in Asif Bayat {et al.}, Post-Islamism: The Changing Faces of Political Islam, edited by: Asif Bayat, translated by: Muhammad al-Arabi. Beirut: for publishing, translation and distribution.
Ezzat, Heba Raouf. 2015. The Political Imagination of Islamists Before and After the State. Beirut: Arab Network for Research and Publishing.
Gibron, Ahmed. 2013. “Islamists in Transformation: From Instrumental Democracy to Philosophical Democracy (The Case of the Moroccan Justice and Development Party),” Tabyan Magazine, Issue 3, (Volume One - Winter 2013).
Hassan, Nour Hadi. 2016. Post-Islamist Politics in Indonesia, in Asif Bayat {et al.}, Post-Islamism: The Changing Faces of Political Islam, edited by: Asif Bayat, translated by: Muhammad al-Arabi. Beirut: for publishing, translation and distribution.
Imad, Abdul Ghani. 2013. Islamists between the revolution and the state: the problem of model production and discourse construction. Beirut: Center for Arab Unity Studies.
Jaait, Hisham. 1984. The Arab-Islamic Personality and Arab Destiny, Translated by: Al-Munji Al-Sayyadi. Beirut: Dar Al-Tali’ah.
Kharshi, Zain al-Din. 2017. Citizenship: The Deferred Project of Islamic Parties, in: Collection of Authors: Islamists, State Issues and Citizenship, Part 1. Beirut: Arab Center for Research and Policy Studies.
Roy, Olivier. 2017. "Political Islam after the Arab Spring between Jihad and Democracy". Foreign Affairs. November/December 2017.https://www.foreignaffairs.com/reviews/review-essay/2017-10-16/political-islam-after-arab-spring
___________. 2016. Islam and Secularism. translated by: Saleh Al-Ashmar. Beirut: Dar Al-Saqi.
___________. 1996. The Experience of Political Islam, translated by: Naseer Marwa, 2nd edition. Beirut: Dar Al-Saqi
___________. 2003. The Globalization of Islam, Translated by: Lara Maalouf. Beirut: Dar Al-Saqi.
__________. 2017. "Political Islam after the Arab Spring between Jihad and Democracy". Foreign Affairs. November/December2017.
https://www.foreignaffairs.com/reviews/review-essay/2017-10-16/political-islam-after-arab-spring
Taylor, Charles. 2013. Why do we need a radical definition of secularism?, in: Jürgen Habermas {et al.}, The Power of Religion in the Public Sphere, translated by Falah Rahim, Baghdad-Beirut: Center for Studies in the Philosophy of Religion - Dar Al-Tanweer for Printing and Publishing.
Zamani, Sami. 2016. Moroccan post-Islamism: a rising trend or a myth, in Asif Bayat {et al.}, Post-Islamism: The Changing Faces of Political Islam, edited by: Asif Bayat, translated by: Muhammad al-Arabi, Beirut, for publishing, translation and distribution.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Ayad Al-Anber
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.