Intellectual references for Mahdist movements and embassy claims from within the Islamic system: an intellectual-political reading
DOI:
https://doi.org/10.30907/jcopolicy.vi67.701Keywords:
Mahdist movements, Minor absence, Political Authority, Awareness, IgnoranceAbstract
The intellectual references of the Mahdist movements were not the result of the minor of absence, as the intellectual basis (of absence) was presented in the mentality of the Muslim individual. The Mahdist idea and the absence of Al Mahdi, was not an external idea, as it was dealt with before it occurred. In addition to being recognized by some, it is no secret that the ruling authority has a role in this regard.
In addition, there is a set of factors at the internal and external levels that have a continuous contribution to the penetration of the movements claiming the Mahdism, especially with the availability of the environment that generates and adopts them on one aspect, and the failure to follow up the Mahdist issue with its conditions on the other aspect that makes the general framework for this issue as a historical and doctrinal issue contributed greatly to justifying the claim of Mahdism throughout history.
References
ابن عربي، أبو بكر محيي الدين محمد بن علي بن محمد بن أحمد بن عبد الله الحاتمي. 1999. الفتوحات المكية. تصحيح وضبط: أحمد شمس الدين. مج3. بيروت: دار الكتب العلمية.
الأحسائي، أحمد بن زين الدين. 1999. شرح الزيارة الجامعية الكبرى. ج4. بيروت: دار المفيد.
الاكوش، أحمد كاظم. 2008. ادعاء المهدية عبر التاريخ بين راديكالية التغيير وكاريزما الادعاء: عرض- دراسة- تحليل. بيروت: دار السجاد.
الأنصاري، عبد الواحد. 1973. المذاهب التي اخترعتها السياسة في الإسلام. بيروت: مؤسسة الأعلمي.
بدوي، عبد الرحمن. 1946. شخصيات قلقة في الإسلام. ترجمة عبد الرحمن بدوي. القاهرة: مكتبة النهضة.
البيذق، أبو بكر بن علي الصنهاجي. 1971. أخبار المهدي بن تومرت وبداية دولة الموحدين. الرباط: دار المنصور.
الجابري، محمد عابد. 2009. تكوين العقل العربي: نقد العقل العربي. بيروت: مركز دراسات الوحدة العربية.
الجرجاني، علي بن محمد الشريف. 1985. معجم التعريفات. بيروت: مكتبة الرياض.
الجهني، مانع بن حمد. 1997. الموسوعة الميسرة للأديان والمذاهب والأحزاب المعاصرة. مج2. الرياض: دار الندوة العالمية للطباعة.
الحسني، عبد الرزاق. 1983. البابيون والبهائيون في حاضرهم وماضيهم. بغداد: مكتبة الصحوة العربية.
الحنفي، عبد الوهاب بن أحمد بن علي الشعراني المصري. د.ت .اليواقيت والجواهر في بيان عقائد الحكماء. بيروت: دار إحياء التراث العربي.
خان، إسماعيل علي. 2014. "دراسة في تيارات الفكر المهدوي." ترجمة أسعد مندي الكعبي. مجلة العقيدة، عدد 1(مارس).
خلدون، ابن . د.ت. تاريخ ابن خلدون: ديوان المبتدأ والخبر في تاريخ العرب والبربر ومعاصريهم من أهم المسائل. ج6. ب.م: دار الفكر.
____، ابن. 1992. مقدمة ابن خلدون. تحرير: أ.م. كاترمير، مج1. بيروت: مكتبة لبنان.
خلكان، أبي العباس شمس الدين أحمد بن أبي بكر. 1978. وفيات الأعيان وأخبار الزمان. تحقيق: إحسان عباس. ج5. بيروت: دار صادر.
دالكوركي، كنياز. د.ت. مذكرات دلالكوركي. تعريب أحمد الموسوس الفعلي. أصفهان: مركز القيم لأبحاث وأبحاث الحاسب الآلي.
الدباغ، فخري. 1986. السلوك البشري: الحقيقة والخيال. ب.م: كتاب العربي.
ذو الفقار، علي ذو الفقار. 2014.الحركات المهدية: تاريخها- معتقداتها- خطرها. ب.م: مركز بانقيا للأبحاث والدراسات.
رزق، خليل. 2008.الإمام المهدي واليوم الموعود. بيروت: دار الولاء للطباعة والنشر والتوزيع.
رشيد، أسامة حميد.2018."الحركات المهدية المعاصرة دراسة تحليلية نقدية." رسالة ماجستير. ديوان الوقف الشيعي/ كلية الإمام الكاظم (عليه السلام) للعلوم الإسلامية الجامعة.
رية، محمود أبو. 1994. أضواء على السنة المحمدية. القاهرة: دار المعارف.
الزهري، محمد بن سعد بن مانع .2001. كتاب الطبقات الكبير. ج2. القاهرة: الشركة العالمية للطباعة.
الزين، محمد حسين. 1938. الشيعة في التاريخ. صيدا: مطبعة العرفان.
شبر، صلاح جواد. 2017. لاهوت التشيع السياسي بين الحق الإلهي والدولة. بيروت: دار الرافدين.
شبر، جاسم حسن. 1965.تاريخ المشعشعين وترجمات أعلامهم. النجف: مطبعة الأدب.
شبيب، أسعد كاظم. 2022. "النمذجة العقائدية التوحيدية للدين: أثر الجانب السياسي في المصادر والمدونات الإسلامية". مجلة العلوم السياسية، عدد 63 (حزيران).
الشهرستاني، أبي الفتح محمد عبد الكريم بن أبي بكر أحمد. 1968. الملل والنحل. ج1. القاهرة: دار الاتحاد العربي للطباعة.
الصدر، محمد. د.ت. الفتاوى المكتوبة. النجف: مكتب السيد الشهيد الصدر.
_______، محمد. 2013. خطب ولقاءات. النجف: هيئة تراث السيد الشهيد الصدر.
______ ، محمد صادق. 2005. موسوعة الإمام المهدي. ج1، ج4، قم: ذوي القربى.
الصدر، مقتدى. 2023. "البيانات والاستفتاءات". المنتدى الثقافي جامع الأئمة الثقافي. 22يونيو,2023.
http://www.jam3aama.com/forum/archive/index.php.
الصلابي. علي محمد. 1998.صفحات من التاريخ الإسلامي- دولة الموحدين. ج5. عمان: دار البيارق.
الطبري، أبي جعفر بن جرير. 1962. تاريخ الطبري- تاريخ الرسل والملوك. ج3. القاهرة: دار المعارف.
طهراني، آقا برزك. د.ت. الذريعة لتصنيفات الشيعة. ج7. بيروت: دار العدوة.
الطوسي، أبو جعفر محمد بن الحسن. (ب. ت). كتاب الغيبة. بيروت: منشورات الفجر.
_____، ابو جعفر محمد بن الحسن. 2006. اختيار معرفة الرجال المعروف باسم رجال الكشي. قم: مؤسسة النشر الإسلامي.
عبد الرحمن، عبد الهادي. 2003. حجية النص: قراءات في توظيف النص الديني. الإسكندرية: الانتشار العربي.
عبد الوهاب، أحمد عبد الكريم. 2022. "الفكر السياسي لروبرت نوزيك". مجلة العلوم السياسية، عدد 63(حزيران).
عزيز، أحمد عدنان. 2021. "العنف والتطرف في العراق: مقاربات في الدوافع وسبل المواجهة". مجلة العلوم السياسية، عدد 61 (حزيران).
علوان، بتول حسين وكاطع، سناء كاظم. 2021. "التكفير في فكر الحركات والتنظيمات الإسلامية: التداعيات الاجتماعية". مجلة العلوم السياسية، عدد 61(حزيران).
_____، بتول حسين وعزيز، أحمد عدنان. 2019. "التعددية والتسامح وأثرهما في تعزيز بناء المجتمع". مجلة دراسات العلوم الإنسانية والاجتماعية. مجلد 46، عدد 2 (حزيران).
فضل الله، محمد حسين. 1998. من وحي القرآن. مج 22. بيروت: دار الملاك.
القاري، علي بن سلطان محمد الهراوي. 1997. رسالة عن المهدي المنتظر: الشراب الوردي في عقيدة المهدي عليه السلام. تركيا: مكتبة الأسد مركز إحياء التراث الإسلامي.
مالك، محمد محجوب. 1987. المقاومة الداخلية للحركة المهدية 1881-1898م. بيروت: دار الجيل.
الممقاني، عبد الله. 2009. فوائد الرجال في تنقيح المقال في علم الرجال. ج 2 قم: مؤسسة آل البيت عليهم السلام لإحياء التراث.
المجلسي، محمد باقر. 1983. بحار الأنوار- جامع الدرر أخبار الأئمة الطاهرين: تاريخ الحجة. ج51، بيروت: دار إحياء التراث العربي.
المشعشعي، محمد بن فلاح. د.ت. مخطوط ألفاظ المهدي. عدد 10222. مكتبة الشورى الإسلامية.
المعتزلي ابن أبي الحديد. 1960. شرح نهج البلاغة. ج8. القاهرة: دار حية الكتب العربية.
المقدم، محمد بن إسماعيل. 2006. حركة المهدي السوداني. القاهرة: دار ابن الجوزي.
______، محمد بن إسماعيل.2008. المهدي. الإسكندرية: الدار العالمية للنشر والتوزيع.
النجاشي، أبي العباس أحمد بن علي بن أحمد بن العباس. 1997. رجال النجاشي. قم: المؤسسة الإسلامية للنشر.
النجفي، مهدي بن مرتضى الطباطبائي. 2001. رسالة السلوك المنسوبة إلى بحر العلوم. بيروت: دار المحجة البيضاء.
النوبختي، الحسن بن موسى، 2012. فرق الشيعة. بيروت: منشورات الرضا.
List of References:
Ali, Inass Abdulsada - Alwan, Batool Hussain and Qat, Sana Kadhim. 2020. “Leadership and Post-Conflict State Rebuilding: Iraq after 2003 Case Study”. Universidad Santo Tomás / Bogotá. Campos, Vol. 8, n.º 2 / julio-diciembre de, : 2339-3688.
Abdel Wahab, Ahmed Abdel Karim. 2022. "The Political Thought of Robert Nozik", Journal of Political Science, No. 63 (June).
Abdulrahman, Abdulhadi.2003. Authenticity of the text: readings in the employment of the religious text. Alexandria: Arab Diffusion.
Al-Ahsa'i, Ahmad ibn Zayn al-Din. 1999. Explanation of the major university visit. A4. Beirut: Dar Al-Mufid.
Al-Akoush, Ahmad Kazim. 2008. The claim of the Mahdia throughout history between the radicalism of change and the charisma of the claim: presentation - study - analysis. Beirut: Dar Al-Sajjad.
Al-Baydiq, Abu Bakr ibn Ali al-Senhaji. 1971. News of Mahdi ibn Tumart and the beginning of the Almohad state. Rabat: Dar El Mansour.
Al-Hasani, Abdul Razzaq. 1983. Babis and Baha'is in their Present and Past. Baghdad: Arab Awakening Library.
Ali, Inass Abdulsada - Alwan, Batool Hussain and Qat, Sana Kadhim 2020. “Leadership and Post-Conflict State Rebuilding: Iraq after 2003 Case Study”. Universidad Santo Tomás / Bogotá. Campos, Vol. 8, n.º 2 / julio-diciembre de, : 2339-3688.
Al-Jabri, Muhammad Abed. 2009. The Formation of the Arab Mind: Critique of the Arab Mind. Beirut: Center for Arab Unity Studies.
Al-Juhani, Manea bin Hamad.1997. The facilitated encyclopedia of contemporary religions, sects and parties. Volume 2. Riyadh: Dar Al-Nadwa International Printing.
Al-Jurjani, Ali bin Muhammad Al-Sharif. 1985. Book definitions with index. Beirut: Riyadh Library.
Al-Maqani, Abdullah.2009. The benefits of men in revising the article in the science of men. Part 2 Qom: Aal al-Bayt Foundation, peace be upon them for the revival of heritage.
Almuqadam, Mohamed Ben Ismail .2008. Mahdi. Alexandria: International House for Publishing and Distribution.
________, Muhammad bin Ismail. 2006. The Sudanese Mahdi Movement. Cairo: Dar Ibn al-Jawzi.
Al-Mu'tazili Ibn Abi Al-Hadid. 1960. Explanation of Nahj al-Balaghah, Volume 8. Cairo: Dar Hayya Al-Kutub Al-Arabiya.
Al-Nobakhti, Al-Hassan bin Musa. 2012. Shiite sects. Beirut: Reda Publications.
Al-Qari, Ali bin Sultan Muhammad Al-Hrawi. 1997. A message on the awaited Mahdi: The pink drink in the doctrine of the Mahdi - peace be upon him. Turkey: Al-Assad Library Center for the Revival of Islamic Heritage.
Al-Sadr, Muqtada. 2023. "Statements and Referenda". Cultural Forum Imams Cultural Mosque. 22 June.2023. http://www.jam3aama.com/forum/archive/index.php .
Alwan, Batoul Hussein and Kati, Sana Kazim.2021. "Atonement in the Thought of Islamic Movements and Organizations: Social Repercussions". Journal of Political Science, No. 61 (June).
____, Batoul Hussein and Aziz, Ahmed Adnan.2019. "Pluralism and tolerance and their impact on promoting community building", Journal of Humanities and Social Sciences Studies, Vol. 46, No. 2 (June).
Al-Zein, Muhammad Hussein. 1938. Shiites in history. Sidon: Irfan Press.
Al-Zuhri, Muhammad bin Saad bin Manea. 2001. The Great Book of Layers. A2. Cairo: International Printing Company.
Ansari, Abdul Wahid. 1973.Doctrines invented by politics in Islam. Beirut: Alami Foundation.
Aziz, Ahmed Adnan.2021."Violence and Extremism in Iraq: Approaches to Motives and Ways to Confront". Journal of Political Science, No. 61 (June).
Badawi, Abdul Rahman. 1946. Anxious Personalities in Islam. Studies written and translated by Abd al-Rahman Badawi. Cairo: Al-Nahda Library.
Balkhi, Jalaluddin Molvi.N.D . Masnavi al-Manavi (Diwan al-Nazm al-Dhamwal). Correction from the copy: Klaleh Khawar: by Hossein Kurd. available in pdf format: N.P.
Balkhi, Jalaluddin Molvi. D.T. Masnavi al-Manavi (Diwan al-Nazm al-Dhamwal). Correction from the copy: Klaleh Khawar: by Hossein Kurd. B.M.
Dabbagh, Fakhri. 1986. Human Behavior: Fact and Fiction. N.P: The Arabic Book.
Dalcorki, Knyaz. N.D. Dalal Korki's memoirs. Isfahan: Al-Qayyim Center for Computer Research and Research.
Fadlallah, Muhammad Hussein. 1998. Inspired by the Qur'an. Volume 22. Beirut: Dar El Malak.
Hameed, Muntasser Majeed. 2020. "Political structure and the administration of political system in Iraq (post-ISIS)." Cuestiones Políticas 37. no. 65.
______, Muntasser Majeed. 2022. "Hybrid regimes: An Overview." IPRI Journal 22, no1(Jun): 1-24. doi.org/10.31945/iprij.220101.
______,Muntasser, 2022. " State-building and Ethnic Pluralism in Iraq after 2003." Журнал политической философии и социологии политики «Полития. Анализ. Хроника. Прогноз» 104. No.1.
Hanafi, Abd al-Wahhab ibn Ahmad ibn Ali al-Shaarani al-Masri. N.D. Yawaqit and jewels in the statement of the beliefs of the wise. Beirut: House of Revival of Arab Heritage.
Hameed, Muntasser Majeed.2022. "Hybrid regimes: An Overview." IPRI Journal 22, no1(Jun): 1-24. doi.org/10.31945/iprij.220101.
Hameed, Muntasser Majeed. 2020. "Political structure and the administration of political system in Iraq (post-ISIS)." Cuestiones Políticas 37, no. 65.
Ibn Arabi, Abu Bakr Muhyi al-Din Muhammad bin Ali bin Muhammad bin Ahmed bin Abdullah Al-Hatimi.1999. Meccan conquests. Correction and control: Ahmed Shams El-Din. Volume 3. Beirut: Dar al-Kutub al-Ilmiyya.
Khaldoun , Ibn 1992. Introduction to Ibn Khaldun. Edited by: A.M. Catermeer, vol. 1. Beirut: Librairie du Liban.
______, Ibn . N.D. The History of Ibn Khaldun: Diwan of Beginners and News in the History of Arabs and Berbers and Their Contemporaries is one of the most important issues. A6. N.P: Dar al-Fikr.
Khalkan, Abi Al-Abbas Shams Al-Din Ahmed bin Abi Bakr. 1978. Deaths of notables and news and news of time. Investigated by: Ihsan Abbas. A5. Beirut: Dar Sader.
Khan, Ismail Ali. 2014. "A Study in the Currents of Mahdist Thought" .translated by Asaad Mandi Al-Kaabi, Journal of Creed, No. 1 (March).
Majlisi, Muhammad Baqir, 1983. Bihar Al-Anwar - Al-Durar University News of the Immaculate Imams: The History of the Argument. Vol. 51, Beirut: House of Revival of Arab Heritage.
Malik, Muhammad Mahjoub. 1987. Internal resistance of the Mahdist movement 1881-1898. Beirut: Dar Al-Jeel.
Mushasha'i, Muhammad ibn Falah. N.D. Manuscript of the words of the Mahdi. Number 10222. Islamic Shura Library.
Muntasser, M. H. 2022. " State-building and Ethnic Pluralism in Iraq after 2003." Журнал политической философии и социологии политики «Полития. Анализ. Хроника. Прогноз» 104. No.1.
Najafi, Mahdi ibn Murtada Tabatabai. 2001. The Message of Behavior Attributed to Bahr Al-Uloom. Beirut: Dar Al-Mahjah Al-Bayda.
Negus, Abi Al-Abbas Ahmed bin Ali bin Ahmed bin Al-Abbas. 1997. Negus men. Qom: Islamic Publishing Corporation.
Rasheed, Osama Hamid.2018." Contemporary Mahdist movements: a critical analytical study." Master's Thesis. Diwan of the Shiite Endowment / Imam Al-Kazim (peace be upon him) College of Islamic Sciences.
Rayya, Mahmoud. 1994. Lights on the Sunnah of Muhammadiyah. Cairo: Dar Al-Maaref.
Rizk, Khalil.2008.Imam Mahdi and the Promised Day. Beirut: Dar Al-Walaa for Printing, Publishing and Distribution.
Sadr, Muhammad. N.D. Written fatwas. Najaf: Office of Sayyid al-Shaheed al-Sadr.
_______,Muhammad. 2013 . Speeches and meetings.Najaf: Heritage Commission of Sayyid al-Shaheed al-Sadr.
______,Muhammad Sadiq. 2005. Encyclopedia of Imam Mahdi. C1. C4. Qom: Relatives.
Sallabi. Ali Muhammad. 1998.Pages from Islamic History - Almohad State. A5. Amman: Dar Al-Bayariq.
Shabib, Asaad Kazim.2022. "Monotheistic Doctrinal Modeling of Religion: The Impact of the Political Aspect on Islamic Sources and Blogs". Journal of Political Science, No. 63 (June).
Shahrastani, Abi al-Fath Muhammad Abd al-Karim ibn Abi Bakr Ahmad. 1968. Boredom and bees. A1. Cairo: Arab Union Printing House.
Shubar, Jassim Hassan. 1965.History of the manifolds and translations of their flags. Najaf: Al-Adab Press.
Shubbar, Salah Jawad. 2017. The theology of political Shiism between divine right and the state. Beirut: Dar Al-Rafidain.
Tabari, Abi Ja'far ibn Jarir. 1962. History of al-Tabari - History of the Apostles and Kings. Part 3. Cairo: Dar Al-Maaref.
Tehrani, Aqa Barzak. N.D. The pretext for Shiite classifications. C7, Beirut: Dar Al-Adwa.
Tusi, Abu Ja'far Muhammad ibn al-Hassan. N.D. The Book of Backbiting. Beirut: Al-Fajr Publications.
_______, Abu Ja'far Muhammad ibn al-Hassan.2006. Choose to know the men known as the Kashi men. Qom: Islamic Publishing Foundation.
Zadeh, Hossam al-Din Hajjat Zadeh. 1979. “Mahdaviyya and Noorbakhshia: Islamic Trends in India and Iran.” Islamic History and Urbanization, Sal 17, Shamara 34, Bahar.
Zadeh, Hossamuddin Hojatzadeh. 1979. "Mahadism trends in India and Iran: a study of Mahdaviya and Noorbakhshiyya: Islamic trends in India and Iran". Islamic history and civilization, year 17, number 34, spring.
Zulfiqar, Ali Zulfiqar. 2014. Mahdist movements: their history - beliefs - danger. N.P: Panqia Center for Research and Studies.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Suha Hasan Sharhan, Batool Hussein Alwan
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.