Public Policy Education in Iraq / Reality Challenges and Proposed
DOI:
https://doi.org/10.30907/jj.v0i60.492Abstract
The policy issue in all countries of the world is concerned with government and research because it has the ability to reveal many of the problems facing the state and its organizational and scientific capabilities in the development of solutions and appropriate treatments that go beyond random and improvisational reactions, As a result of this interest, many studies have attempted to conceptualize and academicism it. The concept of public policy has been linked to various aspects of social life such as social, economic, educational, agricultural or other aspects. Public policy, regardless of its meaning or its relation to aspects of life, refers to the systematic thinking that directs the behavior and actions of the state, organization or individuals towards achieving The goals of the community and improve its lifestyle.
Therefore, there must be an educational and educational policy capable of mobilizing available resources, whether human, material or scientific, within the framework of the philosophy of the State, aimed at developing society through the leadership of development processes and solving the problems facing this vital and vital aspect of the State, At the local level only, but at the Arab and global level, the result of several factors and reasons we will address in the framework of our study.
References
1-ابتسام حاتم علوان الدليمي، السياسة التعليمية في العراق دراسة انموذج التعليم العالي،رسالة ماجستير غير منشورة مقدمة الى كلية العلوم السياسية،جامعة النهرين،2002.
2-استراتيجية اليونسكو لدعم التعليم الوطني ، منظمة الامم المتحدة للتربية والثقافة والعلوم ، مكتب يونسكو العراق ، 2010-2014.
3-استراتيجية اليونسكو لدى التعليم الوطني ،مكتب يونسكو العراق ،منظمة الامم المتحدة للتربية والثقافة والعلوم ، جمهورية العراق ، 2010-2014.
4-بسام محي خضير ، العدالة الاجتماعية في العراق ، ورقة سياسات ، مؤسسة فريدريش ايبرت ، مكتب الاردن والعراق ، بغداد ، ايلول ، 2014.
5-التقرير السنوي الشامل الاول حول اوضاع حقوق الانسان في العراق لعام 2013 ، مجلس المفوضية بموجب المادة (4) الفقرة (8) ، قانون رقم (53) لسنة 2008 ، بغداد ، 2014.
6-حسين الزبيدي/هالة عبد الحسين العقابي ، واقع التربية والتعليم (الابتدائي والثانوي) في العراق ، دراسة منشورة على الرابط الالكتروني الاتي :
https://annabaa.org/arabic/education/15379.
7-خالص جلبي واخرون ، الاسلام والعنف (الواقع ، وتحدي الارهاب ، وازمة البناء التعليمي ) ، ط1 ، دار الكرمل للنشر والتوزيع ، عمان ، الاردن ، 2005 .
8-خطة التنمية الوطنية ( 2013-2017) ، جمهورية العراق ، وزارة التخطيط ،بغداد ، كانون الثاني /2013.
9-خطة التنمية الوطنية (2010-2014) ، جمهورية العراق ، وزارة التخطيط ، بغداد ، كانون الاول /2009.
10-خطة التنمية الوطنية 2018-2022،جمهورية العراق وزارة التخطيط،بغداد،حزيران، 2018.
11-سميرة الجبوري ، حقوق المراة ومساواتها الكاملة في كافة المجالات ، الحوار المتمدن ، العدد (3859) ، بتاريخ 23/9/2012 ، على الرابط الالكتروني الاتي :
http://www.ahewar.org/debat/show.art
12-عامر ياس القيسي، ورقة سياسات ( التربية والتعليم في العراق ..الواقع والمقترحات)، مؤسسة فريدريش ايبرت، مكتب الاردن والعراق، بغداد، العراق، ايلول، 2014.
13-عدنان ياسين مصطفى ، التنمية البشرية المستدامة ( مخاضات التهميش وفرص التمكين ) ، ط1 ، دار امجد للنشر والتوزيع ، عمان ، الاردن ، 2016.
14-عدنان ياسين مصطفى ، الكلفة الاجتماعية للازمات في العراق : الحاجة الى نهج تنموي تشاركي ، مجلة دراسات اجتماعية ، بيت الحكمة ، بغداد ، العدد 28 ، 2012.
15-عدنان ياسين مصطفى ، النوع الاجتماعي والتنمية (اشكاليات بنيوية ومقاربات منهجية) ، ط1، دار امجد للنشر والتوزيع ، عمان ، الاردن ،2016.
16-علي الزبيدي واخرون ، التربية والتعليم والفقر في العراق ،دراسة اعدت لاغراض مشروع وضع استراتيجية للتخفيف من الفقر ، وزارة التخطيط والتعاون الانمائي ، الجهاز المركزي للاحصاء وتكنلوجيا المعلومات ، تشرين الاول ، 2008.
17-اللجنة الاقتصادية والاجتماعية لغربي اسيا ( الاسكوا ) ، نحو سياسات اجتماعية متكاملة في الدول العربية اطار وتحليل مقارن ، الامم المتحدة ، نيويورك ، 2005.
18-مسح شبكة معرفة العراق 2011 ، نقلا عن : فيصل محمد عليوي التميمي ، مشكلة التعليم في الوطن العربي ( العراق انموذجا ) ، مجلة لارك للفلسفة واللسانيات والعلوم الاجتماعية ، العدد (18) ، 2015.
19-منار محمد بغدادي ، السياسة التعليمية في الدول النامية والمتقدمة ، ط1 ، دار النشر والطباعة ، المكتب الجامعي الحديث ، 2009.
20-ياسين العطواني واخرون،النظام التربوي والتعليمي في العراق ..ثنائية التبعيث والعسكرة ، ط1 ، دار الكتاب العربي ، بغداد ، 2013.
List of Sources and reference:
i. Ibtisam Hatem Alwan Al-Dulaimi, Educational Policy in Iraq, Study of the Higher Education Model, Unpublished Master Thesis submitted to the College of Political Science, Al-Nahrain University, 2002.
ii. UNESCO Strategy for National Education, UNESCO Iraq Office, United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization, Republic of Iraq, 2010-2014.
iii. Bassam Mohi Khudair, Social Justice in Iraq, Policy Paper, Friedrich Ebert Foundation, Office of Jordan and Iraq, Baghdad, September, 2014.
iv. The first comprehensive annual report on the situation of ذhuman ذrights in Iraq for the year 2013,` Commission of the Commission under Article (4), Paragraph (8), Law No. (53) for the year 2008, Baghdad, 2014.
vi. Hussein Al-Zubaidi / Hala Abdul Hussein Al-Aqabi, The Reality of Education (Primary and Secondary) in Iraq, a study published on the following link: https://annabaa.org/arabic/education/15379.
vii. Khalis Chalabi and others, Islam and Violence (Reality, the Challenge of Terrorism, and the Educational Building Crisis), 1st Floor, Dar Al Karmel for Publishing and Distribution, Amman, Jordan, 2005.
vii. National Development Plan (2013-2017), Republic of Iraq, Ministry of Planning, Baghdad, January 2013.
viii. National Development Plan (2010-2014), Republic of Iraq, Ministry of Planning, Baghdad, December 2009.
ix. National Development Plan 2018-2022, Republic of Iraq, Ministry of Planning, Baghdad, June, 2018. Samira Al-Jubouri, Women's rights and full equality in all fields, Civilized Dialogue, Issue (3859), dated 09/23/2012, at the following link: http : //www.ahewar.org/debat/show.art
x. Amer Yas Al-Qaisi, Policy Paper (Education in Iraq ... Reality and Proposals), Friedrich Ebert Foundation, Office of Jordan and Iraq, Baghdad, Iraq, September, 2014.
xi. Adnan Yassin Mustafa, Sustainable Human Development (The Difficulties of Marginalization and Empowerment Opportunities), 1st Floor, Dar Amjad for Publishing and Distribution, Amman, Jordan, 2016.
xii. Adnan Yassin Mustafa, The Social Cost of Crises in Iraq: The Need for a Participatory Development Approach, Journal of Social Studies, Bayt Al-Hikma, Baghdad, Issue 28, 2012.
xiii. Adnan Yassin Mustafa, Gender and Development (structural problems and methodological approaches), 1st edition, Amjad House for Publishing and Distribution, Amman, Jordan, 2016.
xiv. Ali Al-Zubaidi and others, Education and Poverty in Iraq, a study prepared for the purposes of a project to develop a strategy for poverty alleviation, Ministry of Planning and Development Cooperation, Central Agency for Statistics and Information Technology, October, 2008.
xv. The Economic and Social Commission for Western Asia (ESCWA) Towards Integrated Social Policies in the Arab Countries A Comparative Framework and Analysis, United Nations, New York, 2005.
xvi. Iraq Knowledge Network Survey 2011, citing: Faisal Muhammad Aliwi Al-Tamimi, The Education Problem in the Arab World (Iraq as a Model), Lark Journal of Philosophy, Linguistics and Social Sciences, Issue (18), 2015.
xvii. Manar Muhammad Baghdadi, Educational Policy in Developing and Developing Countries, 1st edition, Publishing and Printing House, Modern University Office, 2009.
xviii. Yassin Al-Atwani et al., The Educational and Educational System in Iraq: Dual Engagement and Militarization, 1st Edition, Dar Al-Kitab Al-Arabi, Baghdad, 2013.